lørdag 12. mai 2012

Hjemmelaget sushi - Oppskrift

Sushi. Nam! Jeg har ikke så mange andre ord enn det. Nam!

Mitt aller første møte med sushi var et brett fra Ica i Stockholm da vi bodde der. Ingen høydare. Etter det bestemte jeg meg for at jeg ikke likte sushi. Helt til søsteren min tok meg med på en sushirestaurant i Enchede i Nederland, Tao's. Her fikk vi servert litt av hvert, og mitt andre møte med den japanske spesialiteten ble et ganske annet enn det første. Herlighet så godt! Når sushien er nylaget kan man kjenne de forskjellige smakene som harmonerer, konsistensen er vidunderlig, og det hele får en spiss med soyasaus og wasabi.

Etter dette har jeg spist mer og mer sushi, og har prøvd forskjellige brett. Rema 1000 sine brett er helt ok, og går glatt ned. Ica Maxi i sandnes har enda bedre sushi, men favoritten er uten tvil Sabi Sushi. Sabi finner man i Stavanger, Sandnes og på Tvedtsenteret på Forus. (www.sabi.no)

Etter å ha prøvd litt ymse har lysten til å lage sushi selv bare økt, og nå i helgen har vi virkelig kost oss her hjemme. Jeg glemte helt ut å ta bilde av prosessen, men det kommer nok etterhvert. Dette skal gjentas! Du kan også finne fine videoer på youtube, og internettet flyter over av spennende oppskrifter. Vi brukte ingen oppskrift, vi brukte rett og slett det vi hadde tilgjengelig.

Du trenger:
Sushiris
Riseddikk
Nori (ark av tang)
Fyll etter ønske (Salmalaks er et must for meg!)
Soyasaus
Wasabi

Bambusmatte (Kjøper du et sushi-kit får du med det du trenger til å lage første gang. Genialt!)
Spisepinner
SKARP kniv
Plastfolie


Risen kokes etter anvisning på pakken. Skylle godt, skylle igjen, la den ligge litt i vann, og så koke på medium varme til vannet er kokt inn. 250 gram ris passet fint til middag for meg og mannfolket.

Maki: Kle bambusmatten med plastfolie. Da slipper du griserier og ris mellom bambuspinnene. Legg noriarket på matten og dekk den med ris. Skal du ha nori ytterst lar du det være igjen et par cm uten ris i øverste ende. Skal du ha ris ytterst kan du dekke matten helt. Pass på at rislaget blir jevnt og ikke for tykt. Skal du ha risen ytterst, snu så norien. (Dryss gjerne over sesamfrø eller stryk på litt wasabi- eller lodderogn.) Legg ønsket fyll på tvers, alt etter ønske. Fisk, grønnsaker, sauser, majones, kremost... Her er det opp til fantasien. Så er det bare å rulle! Brett over fyllet, og stram til, bruk matten. Rull igjen litt og litt, og stram hele tiden med bambusmatten. Så kan du velge om du vil forme rullen firkantet eller rund, alt ettersom hva humøret tilsier. Så er det bare å kutte den i biter. Jeg har kuttet i ca ti biter, men det kommer helt an på hvor stor rullen blir (alt etter hvor mye ris/fyll du har i).

Nigiri: Form en avlang ball, ca bitesize. Klem godt, slik at den ikke blir for løs. Da faller den fra hverandre i soyasausen! Stryk litt wasabi (LITT!) på en fiskebit eller kokt scampi og klem sammen med risballen slik at det sitter fast. Form det fint om du gidder. Legg gjerne en klatt wasabirogn på, dog ikke like mye som på bildet nedenfor. De ble ganske heite, for å si det sånn...

Server med soya og wasabi, dypp og nyt!

Inside out roll: Laks, agurk og scampi
Nori ytterst: Laks, agurk og avocado-/wasabikrem
Nigiri: Laks og wasabirogn




Inside out roll: Laks, og wasabirogn på utsiden.

2 kommentarer:

  1. Hei:) bruker du nori mattene/ platene rett fra pakken eller må man gjøre noe med de først?

    SvarSlett
  2. Hei!

    Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av oppskrifter fra norske mat nettsteder og mat blogger.

    Jeg la merke til at du har et stort antall smakfulle oppskrifter i bloggen din og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på vår Matbloggtoppen her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

    Hvis du ønsker å legge til din mat-blogg til listen og få resept indeksert på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Vårt konsept er allerede live i de andre Skandinaviske landene, samt i Sør- og Sentral-Europa, og vi leverer tusenvis av besøkende til mat bloggerne daglig. Noen av de beste mat bloggerne får 10.000 + besøkende fra oss på en ukentlig basis.

    Forhåpentligvis vil din egen mat blogg også være opp i toppen!


    Varme hilsen,
    Christina
    http://www.alleoppskrifter.no/

    SvarSlett