søndag 10. oktober 2010

"Svigermorcurry" - Logg

Når svigermor trør i gang med mekking av curry kan jeg love deg at stua fylles. Alt som kan krype og gå av barn, svigerbarn og barnebarn kommer løpende til middagsbordet, og samtlige ruller ned av stolene med overfyllte mager. Jeg har ikke vært spesielt glad i indisk/indiskinspirert mat før nå det siste året, og curry har liksom aldri vært min greie. Men svigermorcurry, eller Trinidadmat som det også kalles, er noe av det mest fantastiske jeg noen gang har smakt! Jeg har alltid skrytt av min kjære svigermors kokkekunster, og det er curryen som får de fleste godordene. Dama kan trylle med krydder, og selv den kjipeste kyllingfilet smaker himmelsk etter at den har blitt krydret og marinert etter alle kunstens regler. Curryen er også kyllingbasert. Kokt kylling, faktisk. Blæhrk tenker man kanskje, men jeg kan love at det er stikk motsatt av blæhrk!

Retten består av flere retter som jeg ikke kan de ordentlige navnene på. Risen er grei, og kyllingen. Men så er det de andre rettene da. Den ene består av potet og kikerter, og masse krydderier og curry. Så har man sausen som kyllingen er kokt i. Den består også av curry (surprise!) og andre krydderier. Sausen heter dal, det uttales i hvertfall sånn, og består av linser og curry og sikkert noe annet. Kokosmelk? Eller er det i potet-og-kikertgreia? Ja, det er i hvertfall kokosmelk et sted eller to. Så har man mangogreiene. Mangochutney velger jeg å kalle det, men jeg lurer på om ikke det har et annet navn? Den serveres varm, og smaker søtt og sterkt og veldig veldig godt! Til slutt har man rotien. Den dynkes i smør mens den stekes, og er helt fantastisk nydelig. Mannen min og søsknene er helt ville etter sweet roti, roti med sukker. Nammesen!



Om vi skal kose oss litt ekstra lager svigermor limedrikk. Håhåhå, er de eneste ordene som beskriver den. Hååååhåhå.... Den består av limejuice fra ferske lime, vann, sukker i syndige mengder, angostura bitters, en essensgreie, og vaniljeessens. Na-ha-haam...



Som du kanskje skjønner, så er svigermor veldig flink til å mate meg. Kanskje det er like greit at vi bor såpass langt unna at vi må kjøre for å komme dit? Jeg tror jeg hadde trillet ned bakkene om jeg hadde bodd i nabohuset...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar