søndag 22. januar 2012

Enkel mat til barneselskap - Oppskrift

Når en skal lage mat til barn kan det ofte svare seg å kjøre "rema 1000". Det enkleste er ofte det beste. Pølser er alltid en schlager, men pølser i brød trenger ikke bare være pølser i brød. En enkel gjærdeig (jeg lager i brødbakemaskin) eller pizzadeig kjevles, skjæres i firkanter og rulles rundt pølser. Så stekes pølsene i ovnen til deigen er gjennomstekt og gyllen. Vil du gjøre litt ekstra utav det kan du pensle med egg/vann eller melk og drysse sesamfrø eller valmuefrø over, men det er strengt tatt ikke nødvendig. Innebaktepølser dyppes i ketchup og sennep, og eventuelt sprøløk. Dyppingen i seg selv er jo kjempegøy, særlig for de yngre barna, og man slipper unna ketchupsausede pølser som på mystifistisk vis hopper ut av brødene sine og lager flekker på klær. Dessverre glemte jeg helt å ta bilder av pølsene.

Det er noe med mat i miniformat barn elsker. Det kan være den samme maten, men den smaker liksom bedre når den er liten av en eller annen grunn. Minipizza og "piroger" i miniversjon var kjempepoppis i niåringens bursdag. Minipizzaene og pirogene var veldig enkle å lage. Jeg gjorde det enda enklere for meg selv ved å bruke Klar ferdig-NÅ pizzadeig til langpanne.

Piroger:

Du trenger:
Kjøttdeig
Fiiiint hakket løk
Krydder etter ønske

Stek kjøttdeig og løk sammen, ha på krydder. Rull ut pizzadeigen (eller kjevle om du velger å lage selv), stikk ut rundinger med et glass. Legg på litt fyll, brett over, og "forsegle" med en gaffel. Stekes på 200 til de er gylne og ferdigstekte.


Minipizza:

Du trenger:
Kjøttdeig
Fiiiint hakket løk
Ferdig pizzasaus
Ost

Stek kjøttdeig og løk sammen. Rull ut deigen, og kjevle den ut litt ekstra. Den blir ganske tykk om den får være som den er, og til minipizzaer kan det svare seg å få den litt tynnere. Da blir det også flere pizzaer per deigrull. Stikk ut sirkler med et glass, pensle med pizzasaus (jeg brukte Peppes italienske pizzasaus). Legg på litt fyll og ost, stek på 200 til osten er gyllen. Jeg lagde halvparten av pizzaene med kjøttfyll, og resten med bare saus og ost. Da jeg sto og laget disse i går begynte jeg å bli ganske varm i hodet etterhvert. Jeg måtte jo lage så mange!! Men så viste det seg at jeg (som vanlig) overvurderte niåringenes magemål og lagde dobbelt så mye som jeg trengte. (Med tanke på at det var pølser og piroger i tillegg, lizzm.) Ikke gjør samme feil som meg: Det holder å bruke EN pakke pizzadeig om du har mat i tillegg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar