søndag 22. januar 2012

Skattekistekake - Logg

Min kjære nevø feiret femårsdagen sin i helgen. Han er fullstendig ellevill når det gjelder pirater, og jeg fikk i oppdrag å bake skattekistekake til barneselskapet.

Jeg brukte 2 x crazy chocolate cake (langpanne) fra Det Søte Liv til selve kisten, og rice crispies treats til lokket. Begge langpannekakene ble delt i to og lagt oppå hverandre med sjokoladesmørkrem mellom lagene. Jeg bruker frosne kaker når jeg bygger og smører med smørkrem, rett og slett fordi de er lettere å jobbe med da. Jeg skar et hull i midten på de to øverste lagene, slik at det ble "hull" i kisten. Etter å ha smurt med smørkrem dekket jeg med MMF. Vanligvis har jeg ingen problemer med MMFen, men denne gang ble den tørr og sprakk, så hullet i kisten ble et salig virrvarr av små lapper som jeg klasket sammen på best mulig måte. Jeg dekket så rice crispiesen med smørkem og fondant. Kisten ble fyllt med gullpenger og godterismykker, og ble dekorert med gulldetaljer. (Gullspray kjøpt på Traktøren) Til sist laget jeg "treverk" ved å bruke en smørekniv.

Selv ble jeg ikke helt hundre prosent fornøyd med kaken på grunn av fondanttrøbbelet, men bursdagsbarnet elsket den. Det er jo det aller viktigste, så jeg regner kaken som en suksess på grunnlag av det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar