søndag 15. januar 2012

Pavlova ala Fru.Knudsen - Oppskrift

4 Eggehviter
2 dl melis
¼ kork eddikk

Pisket krem (lett søtet)
Frukt etter ønske (Jeg foretrekker fersk ananas og druer)
Hjemmelaget vaniljesaus

Pisk eggehvitene til de er skum. Ha i melisen og pisk godt i fem minutter. Ha i eddik og pisk videre i noen minutter til. Form marengsen til en sirkel med litt kant på bakepapir. Sett inn i varm ovn (225 grader), men sett tempen ned til 125 grader med en gang. La den stå der å kose seg i ca to timer, til den har blitt gyllen og fin. Åpne døren, sett ned tempen til 100 grader, og la den stå til den har blitt “hul” og tørr. Den kan godt være litt seig i midten, det er bare godt.




Når bunnen er helt avkjølt, pensle med smeltet sjokolade. Jeg brukte hvit, og det smakte fantastisk! Like før servering fyller du den med ønsket mengde pisket krem, har over druer og fersk ananas i biter, og topper med (avkjølt)hjemmelaget vaniljesaus. Selv min mor som ikke er særlig glad i kaker forsynte seg tre ganger av denne!

Denne blir ikke like stor som mange andre pavlova-oppskrifter jeg har prøvd meg på. Den passet ypperlig som dessert for seks personer, og ble akkurat spist opp.

Vi serverte denne i anlednin den kommende niåringens "prøvebursdag". Det vil si søndagsmiddag med mormor og morfar på besøk, og lys på kaken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar