mandag 3. november 2014

Apple Cinnamon pull apart bread

Man kan vel kanskje si at det er en stund siden forrige innlegg? Vel, mye har skjedd! Jeg er ferdigstudert, har jobbet en stund, og jammen har jeg ikke klart å bli trebarnsmor! (How the heck did that happen, liksom?) Vel, jeg kokkelerer fremdeles, om ikke så mye som før. Det blir litt mindre tid til sånn når man har fulltidsjobb enn når man er student, fant jeg ut. Men siden jeg nå er i permisjon, så blir det vel litt mer tenker jeg, og da kan jeg like gjerne blåse liv i bloggen. Jeg begynner med litt gjærbakst. Mørke høstkvelder innbyr liksom til litt sofakos med duftende bakst og en kopp kakao.

Sooo... Apple Cinnamon pull apart bread. Nammesen! Oppskriften fant jeg opprinnelig på www.detsoteliv.no, men har som vanlig modifisert litt.

Du trenger: 
5 dl. melk
1 pose tørrgjær
100 gram smør
1 dl sukker
1 egg
En klype salt
1 ts vaniljeessens eller vaniljepasta
Ca 600 gram hvetemel (eller "nok til at det blir en deig")

Smør, sukker, kanel og 2 epler til fyllet.

Slik gjør du: 
Varm melken til ca 40 grader og rør inn gjæren sammen med en liten teskje sukker. Pisk resten av sukkeret sammen med romtemperert smør, egg, salt og vanilje i en bolle. Bytt til eltekrok og ha først i halvparten av væsken sammen med ca 300 gram mel. Når alt er inkorporert har du i resten av væsken, og tilsetter så mel litt og litt mens det elter, til deigen akkurat slipper bollen. Den kan gjerne være litt løs, men ikke veldig klissete.

La deigen heve på et varmt sted i 45-60 minutter. Mens den hever skreller du eplene, og kutter dem i tynne båter. Kjevle den hevede deigen ut slik du gjør når du lager kanelsnurrer, til et stort rektangel. Smør på smør, fordel eplene, og dryss over så mye sukker og kanel som du ønsker.

Brett hver langside inn til midten, slik at du får to lag med en søm på midten. Brett den så over en gang til. Du har nå fire lag med deig. Skjær stykker på ca 3 fingerbredder, og sett dem med snittflaten opp i en smurt brødform. (Oppskriften fyller to brødformer.) Om setter dem annenhver vei (rundsiden vekselvis mot høyre og venstre) får du et fint mønster som gjør at det hele ser mer avansert ut enn det er. Vi kaller det wow-effekten!

Etterhev i 30 minutter, pensle med eggevask og dryss over sukker før du slenger det i ovnen. Stekes på 200 grader i ca 30 minutter. Det er ferdig når det er gyllent og fint på toppen, og du hører en hul lyd når du banker på det. La avkjøle litt før du heller det ut av formen.

Ha på litt melisglasur, riv av en bit, og nyyyyt.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar