søndag 31. juli 2011

Blåskjellsuppe - oppskrift

Jeg elsker det meste av sjømat. Fisk, skalldyr og skjell i ymse former. (Dog ikke østers. Jeg har sperrer mot å spise noe som fortsatt lever.) Blåskjell er en av favorittene mine, og det er latterlig enkelt å lage. Krever få ingredienser, smaker himmelsk, og ser ti ganger mer avansert ut enn det er.

Du trenger:
1 nett blåskjell (Eventuelt en kilo selvplukkede om de er trygge. Sjekk mattilsynets nettsider.)
1 kinesisk hvitløk
1 rød chili
1 ss smør
1 dl vann
Saft av 1 sitron
1-2 dl fløte

Finhakk chili og hvitløk. Jeg pleier å raspe hvitløken og deretter hakke, da blir den helt finhakket. Ønsker du den litt het har du med frøene fra chilien, hvis ikke skraper du dem ut. Smelt smøret i varm panne, fres chili og hvitløk. Ha i vann og sitronsaft, og deretter skjellene og rør godt. (Disse må være grundig vasket på forhånd.) La skjellene dampe på svak varme under lokk til alle er åpne, ca 5-10 minutter. Ta ut skjellene og smak væsken til med fløte. Dersom noen av skjellene ikke åpner seg plukker man disse bort og kaster dem. Da har de vært døde, og er ikke trygge å spise. Salt trengs som regel ikke siden skjellene er naturlig salte. Ha skjellene tilbake, rør godt, og fordel i skåler. Ett nett er nok til en person som hovedrett, eller fire personer som forrett. Server med en gang, eventuelt med hvitløksbrød.

Her servert som forrett i anledning min mors 50-årsdag

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar