søndag 17. juli 2011

NKB-rundstykker - Oppskrift

NKB står for No Knead Bread, en brødoppskrift som har spredd seg på nettet fortere enn fugleinfluensa på et fugleberg. Her er en av oppskriftene på brødet, som nå har blitt forvandlet til en mengde varianter av samme brød. Felles for de alle er at det er raskt (bortsett fra hevingen), enkelt, og lite griseri.

Jeg har blitt forelsket i rundstykkeversjonen. Ingenting er som nybakte rundstykker på et kvarter om morgenen. Her er grunnoppskriften.

4 dl kaldt vann (Viktig!)
500 gram hvetemel
2 ts salt
0.25-0.5 ts tørrgjær (Jeg drysser bare litt oppi, så jeg er ikke heeelt sikker på hvor mye jeg bruker.)

Rør sammen ingrediensene, dekk bollen med plast, og la den stå på kjøkkenbenken i 12-18 timer. Jeg pleier å røre sammen deigen om ettermiddagen om jeg skal ha rundstykkene på morgenen.

Når de skal stekes forvarmes ovnen til 200 grader, røren spas oppi muffinsbrett, og stekes til de er gyldne og crispy. Ca ti-tolv minutter, alt ettersom hvor mye røre en har i formene og hvor store de er. Serveres med godt pålegg og ordentlig smør. Rundstykkene er finfine til å imponere ektefelle, svigerforeldre eller nye kjærester, og de passer ypperlig til sofakos på mørke kvelder.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar