fredag 31. desember 2010

Cherry Bomb Cheese Cake - Oppskrift

Som tidligere nevnt, jeg elsker bakte ostekaker. Og jeg elsker kirsebær. Jeg liker egentlig ikke fruktgodteri noe særlig, men kirsebærgodteri går ned på høykant. Nam nam nam. Jeg ramlet over en oppskrift på ostekake med kirsebær på www.detsoteliv.no, og bestemte meg for å teste. Men siden jeg ikke fikk tak i alle ingrediensene (ferske moreller er vanskelig å få tak i i desember), improviserte jeg litt med det jeg fikk tak i, og det jeg hadde for hånden. Resultatet ble en nydelig, kremete, myk og søt ostekake, med kirsebærkompott!

Bunn:
200 gram Bixitkjeks
50 gram smeltet smør

Knus kjeks, bland inn smør, fyll en liten papirkledd springform, og stek på 150 grader i ca ti minutter.

Ostemasse:
500 gram kremost
2 egg
Et halvt beger creme fraiche
150 gram sukker
1 ss vaniljesukker med ekte vanilje
1 ss maizenna
1 ss sitronsaft

Rør sammen alle ingrediensene til du har en tykk og klumpfri røre.

Kirsebærfyll:
1 pakke kirsebærkompott

Topping:
Resten av creme fraichen
2 ss melis

Sil kompotten, slik at du får bærene og sausen hver for seg. Fyll halvparten av ostemassen over den stekte bunnen, og "dryss" bærene fra kompotten over. Ringle over fem spiseskjeer av sausen. Ha over resten av ostemassen, og ringle to-tre spiseskjeer saus over. Stekes midt i ovnen på 150 grader i 45 minutter. Skru deretter av ovnen, og la kaken stå i en halvtime til. Ta kaken ut, og avkjøl den på benken en times tid. Rør sammen ingrediensene til toppingen, og fordel på toppen. Sett kaken i kjøleskapet over natten. (Dette er viktig for at kaken skal få sette seg ordentlig.) Server med resten av kompottsausen som nettopp det; saus.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar