tirsdag 21. desember 2010

Kakaopinne - Oppskrift

Kakao er godt i vinterkulda. En varm kopp sjokoladekjærlighet. Men visste du at kakao kan være en fin gave? Jeg kom over dette fine blogginnlegget, og måtte jo selvsagt teste.


Du trenger:
400 gram kokesjokolade
30 gram drikkekakao (gjerne økologisk)
70 gram melis


Smelt kokesjokoladen i vannbad, og rør inn kakao og melis. Bruk en sprøytepose til å fylle isterningformer, eller konfektformer slik jeg gjorde. Røren blir veldig tykk, så bruk en stoffpose. En vanlig brødpose eller plastsprøytepose vil med stor sannsynlighet sprekke. Når formene er fyllt kan du drysse over smakstilsetning i form av knuste drops, instantkaffe, kakepynt eller lignende. Man kan også ha flytende smakstilsetninger i selve røren, f.eks konjakk/konjakkessens. Bruker man lys sjokolade er det mer tilpasset barns smaksløker enn f.eks en mørk versjon med instantkaffe. Putt en pinne nedi hver (jeg brukte delte grillpinner i tre), og la dem stivne. Har man laget dem i isterningform kan det være lurt å fryse dem før man popper dem ut av formen. Pakk i cellofan, eller rør ut i en kopp varm melk og nyyyt.


Jeg har drysset knuste fløtekaramelldrops på mine. Oppskriften på dem finner du her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar