lørdag 25. september 2010

Fredagspizza - Oppskrift - Logg

Pizza på fredagen er en tradisjon jeg har tatt med meg hjemmefra. Mamma lagde pizza hver fredag, og etter at jeg selv fikk barn har jeg også gjort det. Det råder full forvirring i heimen om vi plutselig lager pizza på en onsdag, og far i huset blir dødelig fornærma dersom han kommer hjem en fredags ettermiddag og pizzadeigen ikke står til heving. Mange skryter av fredagspizzaen, som egentlig er latterlig enkel, og ikke rent lite harry. Harrypizza, i min vennekrets, er en pizza med litt tykkere bunn, ferdigprodukter, norvegia, og kanskje til og med stekt kjøttdeig. ("Vanlig" pizza er av den litt mer italienske typen med biff, mozzarella, og andre typer råvarer.)

Men her er i hvertfall oppskriften på min fredagspizza. Den spises kun på fredager, og ikke andre dager i uka. Skulle vi mot formodning ha pizza på en lørdag blir det med en annen topping. Fredagspizzaen er nemlig hellig, og må ikke køddes med.

Bunn:
Vanlig gjærdeig i brødbakemaskinen. Før brødbakemaskinens tid brukte jeg en passende mengde mel, gjær, salt, olje, og rørte det sammen med lunkent vann og lot det heve.

Topping:
1 boks picnicskinke
Champignon i tynne skiver
Tomatpure
1 pose revet mozarella (Finello)
1 pakke pizzaost 4 oster (Tine)

Fremgangsmåten er latterlig enkel. Kjevle ut deigen og legg den på et stekebrett. Klin tomatpure ut på bunnen, strø over skinke i små terninger, bland sammen osten i en bolle og dekk pizzaen, og dryss champignon over. Stekes på 250 grader til den er ferdig. (Bunnen gjennomstekt og litt sprø under, og osten gyllen.)

Enkelt, raskt (borsett fra hevetid), og veldig veldig godt! Og husk å skjære den i åtte trekantstykker, IKKE i firkantede! Da smaker den faktisk ikke like godt. Og glem for all del ikke piffien! En harrypizza er ikke harry nok uten piffi.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar