lørdag 25. september 2010

Pannekaker med god samvittighet - Logg

Pannekaker er ungenes favoritt. Leo spiser glatt fire pannekaker (stekt i liten panne), både med og uten syltetøy. Pannekaker er kanskje ikke det sunneste man kan servere barna, men det går an å servere det med god samvittighet. Eller, bedre samvittighet, i hvert fall.

Ved å bruke et egg eller to mer enn vanlig vil man tilføre mer sunt protein. Og halvparten av melet, og gjerne mer enn det også, kan glatt byttes ut med grovere mel. Fibra er et fantastisk melprodukt. Fullkornshvetemel som er helt finmalt, og som derfor ikke har verken klumper eller hele korn. Om jeg lager hverdagspannekaker til middag bytter jeg alltid ut rundt halvparten av melet med Fibra, og pannekakene smaker fantastisk! De blir også mer mettende. (Kan også med stor fordel brukes i vafler, pizzadeig og andre bakervarer.)

Jeg kutter også veldig ned på sukkeret. Søte pannekaker er dessert og skal serveres med iskrem. Middagspannekaker skal serveres med syltetøy, bacon og rømme (ikke nødvendigvis på en og samme pannekake, hehe) og trenger ikke være så veldig søte. En spiseskje eller to er nok i en røre.

Jeg pleier å ta utgangspunkt i seks egg og et par spiseskjeer sukker. Rører inn mel og melk om hverandre til jeg får en masse tykk røre. Bruker jeg nærmere en liter melk pleier jeg å røre inn et par egg til.

Ungene spiser som gale og merker ikke forskjell på disse og "hvite" pannekaker. De både smaker og "oppfører"seg som vanlige pannekaker, og er ypperlige til bacon, rømme, syltetøy, og hadde sikkert ikke smakt dritt med iskrem heller. Og så er de supre i matpakken dagen derpå, kanskje med litt godt pålegg rullet inn. Snadder!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar