lørdag 18. september 2010

Malins magiske biffgryte - Oppskrift

To Kiwi-biffer (Jeg brukte Mørbrad. Ca 300 gram.)
1 løk
1 kinesisk hvitløk
4 store champignoner
1 liten kartong fløte
3 rause ts tomatpure
2-3 håndfuller røde linser
1/2 broccoli i små buketter
Salt/pepper/viltkrydder/Urter og hvitløk (krydder)
1/2 kork eddik

Skjær biffen i strimler, og stek i en panne til den er nokså akkurat gjennomstekt, og ta den av varmen. Kok ut pannen med ca en dl vann, skrap godt i bunnen av pannen for å få med all smaken, og la det koke et par-tre minutter. Stek hakket sopp/løk/hvitløk i litt smør i en gryte, og hell vannet fra pannen over når løken er myk. Hell over en liten kartong fløte, sleng i linser og tomatpure og rør godt. Krydre med salt/pepper/viltkrydder/urter og hvitløk, og la dette koke i ca femten minutter. Linsene tykner sausen og gjør den mer mettende. Ha i brokkolien og la det putre noen minutter til, slik at brokkolien får ønsket konsistens. Rør inn biffstrimlene og server med fullkornsris og evt. salat. Har man i litt mer linser kan man sikkert droppe risen også.

Seksåringen er til vanlig ganske kresen når mamma tester ut retter med linser og andre snodige saker, men denne gikk ned på høykant. Selv klumpeallergiske Leo spiste masse! (Han elsker visst brokkoli, flinke gutten min.) Malin lurte fælt på hva sausen het, og siden jeg aldri har lagd det før, så fikk hun bestemme navn. Hun mente at jeg har brukt mamma-magien min for å lage retten spesielt til henne, så da ble det Malin Yasmins magiske biffgryte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar